
Internationale en Europese maatregelen
Welke Europese en internationale financiële maatregelen worden er genomen?
- De Europese Commissie heeft een Corona Response Investment Initiative (CRII) van 37 miljard euro voor alle EU-lidstaten aangekondigd. Dat geld komt ten goede aan de ondersteuning van de zorg, het MKB en de arbeidsmarkt.
- Normaal gesproken mag het begrotingstekort van een land niet boven de 3 procent van het bruto binnenland product (bbp) uitkomen, en de staatsschuld mag niet meer dan 60 procent van het bbp bedragen. Deze Europese begrotingsregels bieden ruimte voor het doen van extra uitgaven omtrent Corona.
- Europese staatsteunregels worden tijdelijk versoepeld zodat landen makkelijker bedrijven kunnen ondersteunen.
- De Europese Centrale Bank (ECB) en andere toezichthouders gaan zich soepeler opstellen bij bijvoorbeeld de financiële buffereisen waaraan banken moeten voldoen. Zo kunnen deze banken hun rol als financier van de economie blijven spelen. Banken kunnen goedkoper geld lenen van de ECB, dat ze daarna weer aan hun klanten kunnen lenen.
- De ECB koopt tot het einde van dit jaar voor 120 miljard euro extra aan obligaties op, met een sterke bijdrage van bedrijfsobligaties. Hierdoor wordt het ook voor bedrijven goedkoper om geld te lenen, zodat zij kunnen blijven investeren.
- De ECB koopt tot het einde van dit jaar via het Pandemic Emergency Purchase Program voor 750 miljard euro extra aan obligaties op. Het gaat daarbij om bedrijfs – en staatsobligaties.
- De ECB koopt tot het einde van dit jaar voor 120 miljard euro extra aan obligaties op. Dat zijn voor een belangrijk deel bedrijfsobligaties. Hierdoor wordt het voor bedrijven goedkoper om geld te lenen, zodat zij kunnen blijven investeren.
- De Europese Investeringsbank-groep (EIB-groep) zal tot 40 miljard euro aan financiering mogelijk maken om bedrijven die zijn getroffen door het coronavirus financieel te ondersteunen.
- De EIB zorgt via bestaande middelen dat er geld beschikbaar is voor bedrijven in de zorg die noodinfrastructuur nodig hebben of werken aan de ontwikkeling van vaccins tegen het coronavirus.
- Het IMF heeft voor de korte termijn 50 miljard dollar aan financiering beschikbaar die snel geleend kan worden aan landen die geraakt worden door het coronavirus.
- De Wereldbank stelt versneld 14 miljard dollar beschikbaar. Dat geld is bestemd om de zorg en het bedrijfsleven in getroffen landen te ondersteunen.
- Daarnaast blijven het IMF en de Wereldbank de wereldwijde economische situatie in de gaten houden en staan ze klaar om zo nodig meer hulp te bieden.
- De Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling en de Aziatische Ontwikkelingsbank stellen middelen beschikbaar om klanten te helpen met financiering. Dan gaat het met name om producenten en distributeurs van medicijnen en medische producten.
Bron: Rijksoverheid.nl
Internationale en Europese maatregelen om economische gevolgen COVID-19 te mitigeren
Op internationaal vlak wordt in verschillende gremia overlegd over de te nemen maatregelen om de economische gevolgen van het coronavirus te mitigeren. Tijdens deze besprekingen vindt zowel een uitwisseling plaats van nationale beleidsresponses als coördinatie, met name op Europees niveau. Gezien het mondiale karakter van de uitbraak is het kabinet van mening dat dergelijke gremia van groot belang zijn in het mitigeren van de economische gevolgen van COVID-19.
In onderstaande download wordt nader ingegaan op de nationale beleidsmaatregelen in andere lidstaten, de mededeling van de Europese Commissie en mondiale initiatieven.
Download hier het overzicht met internationale en Europese maatregelen.
ECB trekt 750 miljard uit voor opkoopprogramma tegen coronacrisis
De Europese Centrale Bank (ECB) lanceert een nieuw plan tegen de economische gevolgen van de coronacrisis. In het zogeheten Pandemic Emergency Purchase Programme (PEPP) komt 750 miljard euro extra beschikbaar om staats- en bedrijfsobligaties op te kopen.
Het plan komt bovenop het pakket aan maatregelen dat de ECB vorige week presenteerde. Toen werd besloten dit jaar 120 miljard euro extra in de economie te pompen.
Met het opkoopprogramma wil de ECB ervoor zorgen dat de rente op obligaties lager wordt. Daardoor wordt het goedkoper om kapitaal aan te trekken om problemen die zijn ontstaan door de coronacrisis het hoofd te bieden. Lees verder op NOS.nl.
Bericht van het CEEV inzake het coronavirus
Coronavirus and its implications for the wine sector
FRAMEWORK
The COVID-19 disease was first identified in China at the end of 2019 as a new strain of coronavirus that had not been previously known in humans.
The outbreak of COVID-19, with its effects on public health, economic activity and trade, initially in China but now in all the world, is a new downside risk. It is first and foremost a human tragedy, affecting hundreds of thousands of people and having a growing impact on the global economy.
COVID-19 IMPACT ON TRADE
International trade
- The impact of COVID-19 on international trade is undeniable (see UN International Trade Centre (UNTAD) Technical Note on the Global trade impact of the Coronavirus Epidemic).
- FEV issued a questionnaire among its members to assess the impact of COVID-19 on the Spanish wine sector. The questionnaire was mainly focused in China.
- Almost all the wineries have been negatively affected by the situation, and the half of them consider that they have been damaged or seriously damaged.
- Almost 79% of the wineries reported economic losses when comparing months of January and February of last year 2019 and this year.
Single Market
Today, the Commission presented guidelines to Member States on health-related border management measures in the context of the COVID-19 emergency. In them the Commission underlines that control measures should not undermine the continuity of economic activity and should preserve the operation of supply chains.
Wine Stocks
Commission annual report on wine stocks by DG AGRI can be found here.
The opening stocks including 2020 figures: here
COVID-19 AND PROMOTION POLICY
At the light of the impact on trade and the impossibility for companies to travel, promotion programmes have been stopped all around the world.
New flexibility in Promotion Policy used to face COVID-19
In January 2020, as a response to the trade disruption caused by the EU-US aircraft dispute, two implementing acts proposed by the Commission were published in the OJEU including measures increasing the flexibility in the management of promotion activities for the wine sector (see Note OCM-4-31/01/2020 and OCM- 8 -19/02/2020)
Even though these regulations were issued in the context of the EU-US Trade Dispute, the new flexible measures could be used to face COVID-19 outbreak in areas at risk such as China.
However, the flexibility provided: potential changes to approved operations will not solve the situation of companies not able to travel (no unable to implement any measure anywhere).
FOOD NOT A VECTOR OF COVID-19
In Commission guidelines on health-related border management published today, it is states that no additional certifications should be imposed on goods legally circulating within the EU single market. It should be noted that, according to the European Food Safety Authority, there is no evidence that food is a source or a transmission source of Covid-19.
COVID-19 IMPACT ON GLOBAL ECONOMY
The OECD launched on 2nd March the Interim Economic Assessment since the outbreak of Coronavirus: the world economy at risk. The title is, per se, descriptive and the assessment does not seem to be positive:
- A longer lasting and more intensive coronavirus outbreak, spreading widely throughout the Asia-Pacific region, Europe and North America, would weaken prospects considerably. In this event, global growth could drop to 1½ per cent in 2020, half the rate projected prior to the virus outbreak.
- Supportive macroeconomic policies can help to restore confidence and aid the recovery of demand as virus outbreaks ease, but cannot offset the immediate disruptions that result from enforced shutdowns and travel restrictions.
- Growth in the euro area is projected to remain sub-par, at around 1% per annum on average in 2020-21, although the impact of the virus outbreak will weaken outcomes in the first half of 2020. The projections for the United Kingdom and the euro area are based on an assumption that a basic free trade agreement for goods comes into force from the start of 2021. Even if this is implemented smoothly, the higher costs for service exports and non-tariff administrative barriers are likely to weigh on exports and output growth through 2021.
NEXT STEPS
- Members to send feedback from wine companies on the flexibility that will be needed in promotion policy to deal with COVID-19 (extension of deadlines...)
CEEV will integrate them in a global position on promotion policy and discuss them with DG AGRI.