kvnw nieuw met datum2

‘Kleine flesjes wijn zijn voor veel kleine huishoudens een ideale uitkomst’

DEN HAAG – Door de opkomst van een- en tweepersoonshuishoudens brengen steeds meer wijnhandelaren kleinere flessen wijn op de markt. Vooral in supermarkten en gespecialiseerde wijnzaken is die trend zichtbaar. Inmiddels wordt zo’n 8 procent van de wijnen verkocht in kleine flessen. Die bevatten twee tot vier glazen wijn. Ter vergelijking: een wijnfles van 0,75 liter, een zogeheten bouteille, telt zo’n zes tot zeven standaardglazen. Volgens KVNW-voorzitter Peter van Houtert drinken Nederlanders minder, maar wel betere wijn. ‘Als je tijdens een diner als enige drinkt, is zo’n kleine fles uitermate geschikt’, aldus Van Houtert.

Kleine formaten, denk daarbij aan flessen met een inhoud van 0,375, 0,25 of 0,187 liter, zijn bezig met een stille opmars. In opdracht van KVNW brengt onderzoeksbureau GfK jaarlijks de aantallen, en soorten verpakkingen in kaart. In 2013 werd nog 5,2 procent van alle wijnen verkocht in flessen van 0,375 liter of minder. In 2018 was dat al 7,8 procent. Deze kleine flessen zijn vooral populair bij een- en tweepersoonshuishoudens. Het aantal van deze kleinste huishoudens neemt al jarenlang toe. Volgens recente cijfers van statistiekbureau CBS maken alleen al eenpersoonshuishoudens 38 procent uit van alle huishoudens. Door vergrijzing stijgt dat de komende jaren door tot 45 procent.

Voor deze eenpersoonshuishoudens is zo’n kleiner flesje een ideale uitkomst’, vertelt Derrick Neleman van KVNW-lid Neleman Wijnen. Hij is enthousiast over de opkomst van deze kleinere flessen wijn. ‘Wij stimuleren bewust omgaan met alcohol. Daarin past een aanbod van kleine flesjes’. Volgens hem wordt de trend van halve flesjes ‘alleen maar groter’. ‘Dus hebben we inmiddels vier van onze meest populaire wijnen, 2 rood en 2 wit, in kleine flesjes.’ De biologische wijnproducent prijst de kleine flesjes op de eigen website aan met de slogan ‘groots genieten uit een klein flesje

Volgens KVNW-voorzitter Van Houtert zijn deze kleinere flessen vooral geschikt voor directe verkoop aan consumenten. ‘In de horeca is er minder vraag naar. Het is gebruikelijker om uit grotere flessen te schenken. Als je kleine flessen op de wijnkaart zet, moet je ze erg goed promoten’, aldus Van Houtert. Hij wijst daarbij op de omloopsnelheid. ‘Wijn rijpt sneller in een kleine fles dan in een grote fles. Het is dus belangrijk om het first in, first out-principe te hanteren. Dat geldt natuurlijk ook voor retailers die deze flessen verkopen.’

Niet alleen één- en tweepersoonshuishoudens weten de weg te vinden naar het wijnschap met kleinere formaten. De inhoud van een normale wijnfles is volgens Alexandra Pouderoyen, wijninkoper van HEMA (eveneens KVNW-lid), vaak te veel voor een avond met z’n tweetjes.  ‘Weinig mensen weten hoe je een geopende fles het beste kunt bewaren. Daardoor wordt de laatste rest wijn weggegooid, of toch maar leeggeschonken’, zegt Pouderoyen. Het warenhuis biedt naast de miniflesjes van 0,375 of 0,25 liter ook halve liter flessen, ‘Wijn voor twee’, aan. ‘Daaruit schenk je maximaal vier standaardglazen wijn’, aldus Pouderoyen.

En hoe zit het met de kwaliteit van wijn in kleinere flessen? Van Houtert wees eerder op de snellere rijping die in kleinere flesjes plaatsvindt, maar het stadium dat er enkel kwalitatief mindere wijn in zit, is volgens de KVNW-voorzitter voorbij. ‘Net als bij bag-in-box wijnen heerst onder Nederlanders de gedachte dat zulke wijn altijd van mindere kwaliteit is. Dat is onwaar. Alternatieve verpakkingen kunnen ook topwijn bevatten, aldus Van Houtert. Ook retailers geven aan dat in kleine flessen, veelal merkwijnen, dezelfde wijn bevat als 0,75-literflessen.