kvnw nieuw met datum2

Nederlandse wijnbranche biedt helpende hand aan horeca tijdens coronacrisis

DEN HAAG – Nederlandse wijnhandelaren hebben afgelopen maanden tal van initiatieven ontplooid om de getroffen horeca ondersteuning te bieden. Naast dat KVNW partner is van het platform #helpdehoreca hebben veel aangesloten wijnimporteurs eigen acties op touw gezet. Denk daarbij aan het gratis beschikbaar stellen van consumentenonderzoek, het geven van kortingen en andere doneeracties. Ook boden veel bedrijven de mogelijkheid van een uitstel van betaling. Voor veel wijnhandelaren is de horeca een belangrijke afzetmarkt: naar schatting wordt zo’n één derde van alle alcoholhoudende dranken in o.a. restaurants en cafés verkocht.

 

De sluiting van horeca en ontregeling van transport leidde in eerste instantie bij wijnhandelaren tot grote zorgen. Naast dat een belangrijk afzetkanaal wegviel, was het tijdelijk niet meer mogelijk om populaire Zuid-Afrikaanse wijnen naar Nederland te importeren. Ook bij het transport uit Noord-Italië en Frankrijk liepen zij tegen problemen aan. Sommige grote wijnhuizen en -gaarden sloten zelfs voor onbepaalde tijd hun deuren.


Toch zijn wijnhandelaren niet bij de pakken neer gaan zitten. De afgelopen maanden boden zij veel ondersteuning aan hun afnemers. ‘In de keten moeten we elkaar altijd blijven ondersteunen’, liet KVNW-voorzitter Peter van Houtert eerder weten. ‘Je moet als wijnhandelaar actief blijven: praat met leveranciers, en probeer elkaar te ondersteunen en te helpen.’


Veel wijnhandelaren zochten vanaf de eerste sluitingsweek al persoonlijk contact met hun afnemers. ‘Het is belangrijk voor wijnhandelaren om erachter te komen tegen welke problemen de horeca aanloopt’, vertelt Paul Balemans, commercieel directeur bij Oud Reuchlin & Boelen. ‘Met ons bedrijf hebben we bijvoorbeeld met ruim twintig man bezoek gebracht aan onze klanten. We konden hen bijvoorbeeld tips geven over het doorspoelen van leidingen, maar ook het aanbieden van flessen wijn bij bezorg- en/of afhaalbestellingen.’ Ook zette het bedrijf een online platform op: help de horeca door. ‘Per verkochte doos doneerden wij 3 euro aan de horeca.’


Ook zorgde de coronacrisis bij veel restaurants en cafés voor een moment van reflectie. Diverse wijnhandelaren speelden daarop in door afnemers te helpen met het verbeteren van de gastbeleving en het verhogen van het rendement op wijn. Zo maakte LFE een selectie van resultaten uit haar eigen onderzoek naar gastgedrag op gebied van wijn openbaar. ‘Deze adviezen zijn voor vrijwel alle horecagelegenheden zonder veel inspanning direct toepasbaar’, aldus Vicky Beekman, verantwoordelijk voor de trade marketing bij wijnimporteur LFE. De tips variëren van het plaatsen van grote wijnglazen op de gedekte tafels tot het aanbieden van iets speciaals bij gemaakte reserveringen. ‘Hoewel het doel was om onze klanten te helpen, tonen nu ook anderen interesse. Op basis van dit onderzoek helpen wij hen graag aan het veranderen van de wijnkaart of de inrichting van het restaurant.’


Hoewel de coronamaatregelen sinds 1 juni zijn versoepeld, blijft de horeca in zwaar weer verkeren. Voornamelijk grote restaurants en cafés lopen tegen problemen aan. Zo mogen er maximaal dertig mensen binnen zitten, en moeten klanten op het terras anderhalve meter afstand houden. Sommige ondernemers sluiten hun deuren omdat de restricties niet rendabel zijn, of omdat zij bang zijn dat gasten de coronaregels overtreden.