kvnw nieuw met datum2

Vandaag ondertekenen Veilig Verkeer Nederland (VVN), de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), SpiritsNL, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren, en de Nederlandse Brouwers een nieuwe driejarige samenwerking. Nieuw onderdeel daarbij is dat nu specifiek onderzoek zal worden gedaan waarom mensen wel of niet Bob te zijn. Met de uitkomsten van dit motivatieonderzoek, kan Bob in de toekomst nog gerichter worden ingezet.

De voortzetting van de samenwerking met de producenten van alcoholhoudende dranken in de jaren 2018 tot en met 2020 zorgt ervoor dat Veilig Verkeer Nederland de activiteiten van de Bob-campagne kan blijven uitvoeren. De primaire doelgroep van de Bob-campagne zijn (auto) bestuurders van 18 jaar en ouder. Door de boodschap te segmenteren wordt de benadering gerichter.

Deze samenwerking is gestart in 2001 met de introductie van de uiterst succesvolle Bob-campagne door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze campagne zorgde ervoor dat het drankgebruik in weekendnachten in no time met 40% werd teruggedrongen.

SAN FRANCISCO — U.S. wine exports, 97% from California, reached $1.53 billion in winery revenues and 380 million liters (42.2 million cases) in 2017. Golden State exports were down 5.5% in value and 7.9% in volume due in part to the strong dollar, heavily-subsidized foreign wine producers and competitors forging free trade agreements in key markets.

“Global premiumization continues and California wines are well-positioned with our range of offerings, aspirational lifestyle, well-earned reputation for high quality and leadership in sustainable winegrowing,” said Robert P. (Bobby) Koch, President and CEO of Wine Institute.

In 2017 hebben de verzendingen van Champagne-flessen naar Nederland een belangrijke groei met 7,7% in volume en 11,1% in waarde gekend. Nederland is hiermee wereldwijd de dertiende Champagne-invoerder met 2 536 816 naar Nederland verzonden flessen in 2017. Dit cijfer houdt bovendien geen rekening met de rechtstreekse aankoop van Champagne door Nederlanders in Frankrijk.

Nieuw record voor de omzet van de Champagne-uitvoer in 2017

In 2017 heeft de wereldwijde omzet van de Champagnestreek een nieuw record bereikt met een totaal van 4,9 miljard euro. Deze prestatie is te danken aan de groei van de export (2,8 miljard euro, +6,6% ten opzichte van 2016) terwijl de Franse markt stabiel bleef (2,1 miljard euro).  Op twaalf jaar (sinds 2005), is de omzet van de Champagne met 1 miljard gegroeid.

Van 18 t/m 20 maart a.s. vindt ProWein plaats in Düsseldorf, Duitsland. 

Uitnodiging masterclass Grands Crus de Bordeaux tijdens ProWein
Tijdens de vakbeurs ProWein in Düsseldorf organiseert The Union des Grands Crus de Bordeaux een 2015 Vintage Tasting op maandag 19 maart a.s. van 9.30 - 13.00 uur. 

Alle leden van de KVNW die aanwezig zijn bij ProWein zijn van harte uitgenodigd om deze proeverij bij te wonen. Een lijst van de deelnemende châteaux is online beschikbaar

Aanmelden kan via de website van Business France.

Brussels, 14 March – The wine industry reacts to the misleading report “Europe's billion-euro wine spillage” published by the Brussels-based organisation Eurocare on 6 March which, on the basis of false information and assumptions, criticizes the Common Agricultural Policy and more precisely the wine promotion measure.

"We are shocked by the distorted facts, mistakes, inconsistencies and biased conclusions in this report which makes it very misleading.” said Ignacio Sánchez Recarte, Secretary General of CEEV.

From a general point of view, it is quite astonishing how Eurocare criticizes not only the policy but also the European Commission's and Member States' procedures by suggesting that the promotion programme shows poor enforcement of control procedures, extended fraud and administrative measures favouring unfair competition.

Vandaag heeft de gezamenlijke Europese alcoholsector aan eurocommissaris Andriukaitis een voorstel gepresenteerd betreffende het verstrekken van informatie over voedingswaarde en ingrediënten van o.a. wijn aan consumenten.

De KVNW heeft als lid van CEEV (European Wine Companies Committee) actief meegedacht bij de formulering van dit voorstel. Onze inzet is om consumenten duidelijk en compleet te informeren over de voedingswaarde en ingrediënten.  We hechten veel waarde aan de transparantie en de onderliggende EU regelgeving met betrekking tot wijnbouw en wijnproductie. Een goede en duurzame relatie met de wijnconsumenten staat centraal.