kvnw nieuw met datum2

DEN HAAG – Staatssecretaris Blokhuis liet tijdens de behandeling van de begroting  van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) weten blij te zijn met de brede consensus in de Tweede Kamer over het preventieakkoord. Acties die daaruit voortvloeien zijn volgens hem steeds zichtbaarder. Het begrotingsdebat kende verder geen verrassingen. Voorafgaand aan het debat stelden Kamerleden vragen over onder meer de winstcijfers van de alcoholbranche, en het draagvlak onder de Nederlandse bevolking dat 18-minners geen alcohol mogen drinken.

Den Dolder – Nederlandse wijnhandelaren verkopen steeds vaker flessen wijn die minder zwaar wegen. Het zogeheten glasgewicht per liter neemt al zo’n twintig jaar af. In het kader van duurzaamheid kiezen zij voor lichtere flessen, of alternatieve verpakkingen zoals bag-in-box (kartonnen doos met luchtdichte zak). In oktober organiseerde KVNW een seminar samen met Stichting Wijnfonds en onderzoeksbureau Partners for Innovation. Centrale vraag: kan je de ecologische voetafdruk van de wijnsector nog verder verkleinen?

DEN HAAG – In het kader van het Nationaal Preventieakkoord gaf het kabinet dit jaar zeven miljoen euro extra uit voor het tegengaan van problematisch alcoholgebruik. Ruim de helft werd gestoken in bewustwording en vroegsignalering. Denk daarbij aan campagnes als ‘NIX zonder ID’ (geen alcohol onder 18 jaar) en ‘IK PAS’ (dertig of veertig dagen geen alcohol). Voor de strijd tegen overgewicht en roken was meer geld beschikbaar: zo’n 20 miljoen euro. Dat schrijft staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) in deze Kamerbrief.

DEN HAAG – Er verschijnen dit jaar minder flessen wijn van eigen bodem op de markt. Nederlandse wijngaardiers hadden achtereenvolgend last van een koud voorjaar, hete zomer en nat najaar. Naar schatting produceren zij niet meer dan één miljoen flessen wijn. Een jaar eerder, in 2018, hadden deze wijnboeren een topjaar. Toen bedroeg de opbrengst een recordhoeveelheid van 9.500 hectoliter. Dat was goed voor zo’n 1.25 miljoen flessen.

Brussel, 5 november 2019: “CHOOSE | SHARE | CARE” is de nieuwe slogan van Wine in Moderation, met een nieuwe visuele identiteit. De nieuwe merkstrategie, slogan en visuele identiteit zijn het resultaat van een jaar lang reflecteren naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van Wine in Moderation.

Door middel van de nieuwe merk- en communicatiestrategie zal Wine in Moderation wijnprofessionals blijven ondersteunen om tot een duurzame wijncultuur te inspireren. Met de resultaten van grondig wetenschappelijk onderzoek en gedegen trainingen zullen professionals worden voorzien van kennis, vaardigheden en middelen die hen helpen de voordelen van matige consumptie en de risico’s die verband houden met alcoholmisbruik te begrijpen.

Deze ondersteuning zal wijnhuizen in staat stellen gebruik te maken van de kansen die het wijntoerisme biedt. Door wijntoeristen verantwoord te laten genieten kunnen wijngemeenten de waarde van het toenemend aantal wijntoeristen benutten. De WiM Association zal blijven werken met professionals die het verschil willen maken met behulp van innovatieve hulpmiddelen, het delen van goede voorbeelden en mogelijkheden voor tastbare en relevante acties die de klant in staat kan stellen een weloverwogen keuze te maken.

De Nederlandse wijnproductie dreigt dit jaar fors achter te blijven bij het recordjaar 2018. Uit cijfers van de sector blijkt dat in dat topjaar 1,25 miljoen flessen Nederlandse wijn werden geproduceerd, dit jaar worden dat er waarschijnlijk niet meer dan 1 miljoen.

Het voorjaar van 2019 was te koud, de zomer was te heet en september en oktober waren juist weer te nat. Kortom, het was altijd wel wat.

Maar wijnboeren lijken er niet echt wakker van te liggen. Peter van Houtert, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren: "De productie daalt, dat klopt. Maar na een extreem goede oogst in 2018 gaan we nu terug naar een gemiddelde oogst. Niet dramatisch."