0
0
0
s2sdefault

MADRID – Spanje is op dit moment nog steeds de grootste exporteur van wijn ter wereld met meer dan 22,8 miljoen hectoliters. Ondanks dat Spanje de grootste exporteur is, is de omzet slechts 2,8 miljard euro terwijl dat bij de nummer twee op de lijst Frankrijk 9 miljard euro is maar er slechts 15 miljoen hectoliters wordt geëxporteerd. Spanje is dus de wereldleider wat betreft goedkope wijnen waarbij de literprijs 1,25 euro bedraagt en dat in Frankrijk 6 euro is.

Gedurende 2017 werd er 22,8 miljoen hectoliters aan wijn geëxporteerd, dat is meer dan in 2016 waarmee Spanje opnieuw boven andere grote wijn producerende landen als Frankrijk en Italië komt te staan. Ondanks het feit dat er meer wijn werd verkocht heeft men echter niet meer winst gemaakt en is deze zelfs licht gedaald naar 2,8 miljard euro.

0
0
0
s2sdefault

Leidschendam, 10 april 2018. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de KVNW van vorige week werden een aantal leden in het zonnetje gezet die onlangs opnieuw zijn gecertificeerd als KVNW Register Wijnhandelaar. Zij ontvingen het nieuwe certificaat uit handen van de voorzitter van de KVNW, Peter van Houtert.

De volgende bedrijven ontvingen recent het keurmerk:

0
0
0
s2sdefault

Leidschendam, 5 april 2018. Vandaag ontving Regina Meij (Anfors-Imperial B.V.) tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) in de Residentie van de Franse Ambassadeur de Wijnpenning van de KVNW. Regina Meij ontving de Wijnpenning als blijk van waardering voor haar jarenlange betrokkenheid bij de KVNW en haar verdiensten voor de Oostenrijkse wijn en de wijnbranche tot nu toe.

De wijnpenning wordt uitgereikt aan personen werkzaam in de wijnbranche die zich hebben ingezet voor het goede imago van wijn en de wijnhandel. Regina Meij was ooit het eerste vrouwelijke bestuurslid van de KVNW en zij is een pionier waar het gaat om de introductie van Oostenrijkse wijnen op de Nederlandse markt. Sinds 1995 is zij met Imperial Wijnkoperij pleitbezorger voor de beste Oostenrijkse wijnen. Daarvoor ontving zij in 2014 de Oostenrijkse Bacchuspreis en in 2015 de Diamond Award.

0
0
0
s2sdefault

Den Haag, 5 april 2018 – Vandaag heeft Jan van Lissum, directeur van The Wine & Food Association, na afloop van de Algemene Ledenvergadering van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) in de Franse Residentie, de Wijnrank ontvangen. Hij ontving deze onderscheiding uit handen van de voorzitter van de KVNW, de heer Peter van Houtert.

Jan van Lissum ontvangt de Wijnrank voor zijn jarenlange inzet voor de wijnbranche. Van Lissum mag gezien worden als een van de grote mensen in de wijn- en gastronomiejournalistiek die door zijn jarenlange inzet veel heeft bijgedragen aan een algemene kwaliteitsverbetering van wijnen in Nederland.

0
0
0
s2sdefault

Bosbranden, vorst in de grond en extreme droogte. Het wijnjaar 2017 is voor de druif op een catastrofe uitgelopen. Waar in voorgaande jaren werd gegrepen naar een alternatief gebied als de productie in bijvoorbeeld Spanje wat tegenviel, voelt nu de hele wijnwereld de klap van de bijzonder lage oogst. Het gevolg: de prijzen schieten omhoog. Het is de belangrijkste trend in het wijnjaar 2018. Daarnaast gaan biologische wijnen het nog beter doen, blijven mousserende wijnen interessant en wil de consument minder alcohol in de wijn.

Er is echter een gebied dat redelijk bespaard is gebleven van de ongekende krachten van de natuur. Oostenrijk, het land van de Grüner Veltliner, kende een redelijk stabiel jaar. “Maar dat wil niet meteen zeggen dat iedereen deze wijn gaat kopen. De prijzen zijn nog niet helemaal doorberekend en de Veltliner is een meer uitgesproken druif dan bijvoorbeeld de Chardonnay en de Sauvignon Blanc, die al decennia de markt beheren”, aldus Frank Donker.

Hoeveel duurder een fles wijn wordt door de schaarste is volgens vinoloog Donker nog moeilijk in te schatten. “De prijzen moeten nog doorberekend worden en mijn inschatting is dat de wijnboeren onder de marktprijs gaan zitten. Wij Nederlanders willen toch de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Ze zullen hun verlies pakken om de continuïteit te waarborgen, de vraag is hoeveel meer wij willen betalen voor een glas wijn.”

0
0
0
s2sdefault

Vandaag ondertekenen Veilig Verkeer Nederland (VVN), de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), SpiritsNL, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren, en de Nederlandse Brouwers een nieuwe driejarige samenwerking. Nieuw onderdeel daarbij is dat nu specifiek onderzoek zal worden gedaan waarom mensen wel of niet Bob te zijn. Met de uitkomsten van dit motivatieonderzoek, kan Bob in de toekomst nog gerichter worden ingezet.

De voortzetting van de samenwerking met de producenten van alcoholhoudende dranken in de jaren 2018 tot en met 2020 zorgt ervoor dat Veilig Verkeer Nederland de activiteiten van de Bob-campagne kan blijven uitvoeren. De primaire doelgroep van de Bob-campagne zijn (auto) bestuurders van 18 jaar en ouder. Door de boodschap te segmenteren wordt de benadering gerichter.

Deze samenwerking is gestart in 2001 met de introductie van de uiterst succesvolle Bob-campagne door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze campagne zorgde ervoor dat het drankgebruik in weekendnachten in no time met 40% werd teruggedrongen.